Evalueren van redactiesommen- Van fouten maken leer je niks!

Gepubliceerd op 17 september 2024 om 12:07

Van fouten maken kun je leren....tenminste als je daarna terugkijkt naar wat er mis ging en erover nadenkt hoe je dat in de toekomst anders kunt doen. Anders kun je fouten maken tot je een ons weegt, zonder daar ook maar iets mee op te schieten. 

Daarom is het zo belangrijk dat evalueren een vast onderdeel van elke les is. Hoe pak je dat aan bij redactiesommen?

Als leerkracht gebruik je het drieslagmodel om voor jezelf boven tafel te krijgen waar je leerling nu precies moeite mee heeft en dus extra hulp bij kan gebruiken. Mere uitleg over dat model vind je dit artikel.

 

Je leerlingen hebben uiteraard iets anders nodig om hun werk te evalueren. Omdat evalueren iets is wat aangeleerd moet worden en je van je evaluatiemoment een echt leermoment wilt maken (dit is immers een moment met een grote potentie om je leerlingen te laten groeien) is het zinvol om te evalueren aan de hand van een aantal vragen.

 

  • Werk je met een stappenplan? Dan kun je vragen naar de stappen die goed gingen en de stappen die niet goed gingen. Laat je leerling precies zijn. Want: "Niet goed gerekend"kan van alles betekenen. Van een slordigheidsfoutje tot een geheel verkeerd uitgevoerde bewerking. Laat je leerling dit verwoorden.
  • Maak tijd om samen te onderzoeken hoe de som dan wel had gemoeten. Laat dit precies noteren door je leerling. Lukt het nog niet om het zelf te bedenken dat kan je leerling jouw schrijfwerk overnemen.
  • Bedenk een plan voor de toekomst. Hoe kan je leerling zorgen dat dit soort sommen de volgende keer wel lukken. Probeer ook concreet te worden. "Ik moet geen slordigheidsfouten meer maken",  of "Ik moet de tafels oefenen", klinken leuk maar zijn eigenlijk holle frases zolang er geen plan aan gekoppeld wordt. Beter is dus: "Ik ga de komende week als ik mijn werk af heb de tafels oefenen. "

 

Het opbouwen naar zelfstandig evalueren doe je door te starten met gezamenlijk te evalueren. Als dat goed gaat kun je steeds meer stappen van je evaluatieformulier door je leerling zelf laten invullen. 

 

Voor de methode Stap voor Stap heb ik een evaluatieformulier ontwikkeld. Dit kun je downloaden met behulp van het wachtwoord uit je werkboek. Downloadpagina's

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.