Samen aan de slag met redactiesommen. In deze blog vind je verschillende werkvormen om coöperatief aan de slag te gaan met redactiesommen.

- Om de beurt een stap - Gebruik het stappenplan redactiesommen. Bijvoorbeeld die uit de werkboeken "Redactiesommen Stap voor Stap΅". Maak groepjes van 3 of 4 kinderen. Laat de leerlingen om de beurt een stap uit het stappenplan uitvoeren. De eerste leerling leest de vraag en benoemt de bijzonderheden op de afbeelding. De tweede leerling zegt welke vraag- ze moeten beantwoorden. de derde leerling noteert alle rekeninfomatie. En zo verder.
- Denken- delen- uitwisselen - De kinderen werken met hun schoudermaatje. Ze werken eerst een paar minuten zelf aan de redactiesom. Daarna vergelijken ze hun antwoorden en overleggen samen over wat het goede antwoord moet zijn.
- Duo's - De leerlingen werken in tweetallen van ongeveer gelijk niveau. Om de beurt maken ze een redactiesom. Tijdens het werken denken zij hardop na. De andere leerling kijkt en luistert mee en helpt zijn medeleerling waar nodig.
- Mix en koppel - Alle leerlingen hebben een kaartje met daarop een redactiesom. Iedereen loopt met zijn kaartje door het klaslokaal en zoekt iemand die nog niet bezig is. Als je een maatje gevonden hebt stel je de vraag op het kaartje aan de ander. Deze geeft antwoord. ( Leg op de tafels uitrekenpapier en potloden neer, zodat die erbij gepakt kunnen worden.) Daarna draaien ze de rollen om, de andere leerling leest zijn vraag voor en de eerste leerling lost de som op. Daarna wisselen de leerlingen van kaartje en gaan op zoek naar een nieuw maatje.
- Placematwerkvorm - Maak groepjes van 4 leerlingen. Elk groepje heeft een papier dat verdeelt is in 5 vakken. Een rechthoek in het midden en daar omheen aan elke zijde een vak. De leerlingen lezen de redactiesom en zetten elk in hun eigen vak hun oplossing neer. Daarna overleggen zij samen en zetten hun uiteindelijke antwoord in het middelste vak. Dit is ook een goede werkvorm om te oefenen met het noteren van de tussenstappen en correct noteren.
- Genummerde hoofden - De kinderen zijn verdeeld in groepjes. Elke leerling krijgt een nummer. (Er zijn zoveel nummers als er leerlingen in een groepje zitten.) De leerlingen maken een redactiesom. Dit doen ze eerst voor zichzelf. Na een paar minuten vergelijken de leerlingen hun antwoorden en komen samen tot de goede oplossing. Iedereen moet goed weten wat die oplossing is. Als het tijd is zegt de leerkracht een nummer. De leerlingen met dat nummer vertellen de rest van de klas hun oplossing.
Heb je nog meer leuke ideeën? Graag! Laat je het weten in de reacties?
Reactie plaatsen
Reacties