Leuke ideeën voor bewegend leren en redactiesommen

Gepubliceerd op 19 januari 2025 om 19:37

Redactiesommen saai? Niet als je lekker buiten of bewegend aan de slag gaat. Hier volgen een aantal ideeën.

  1. Met een getallenlijn. Teken met stoepkrijt, of gebruik een kant en klare lijn. Afhankelijk van het niveau van je groep kies je de lengte van je lijn en de sprongen. Leg een bak/mand/zak met opdrachtkaartjes een flink eind uit de buurt van de lijn. Laat de leerlingen de som uitrekenen op uitrekenpapier en het kaartje op de plek van het antwoord op de lijn leggen.
  2. Mattenloop. In de werkboeken Redactiesommen Stap voor Stap  staat een spel over sleutelwoorden. Dit kan je heel goed ook buiten of in de gymzaal spelen. Leg de kaarten met de bewerkingen ( plus, min, keer, gedeeld door  en is evenveel als) allemaal ver uit elkaar op het plein of de zaal. Je kunt de plek aangeven met een map, hoepel of krijtring. Laat leerlingen om de beurt een kaartje met een sleutelwoord pakken en het naar de goede bewerking rennen. Na afloop bespreek je de woorden na. Wil je met twee teams spelen en competitie inbouwen. Dan kun je de sleutelwoorden in setjes met verschillende kleuren afdrukken.
  3. Ren de som.  Het spel "mep de som" kan op dezelfde manier als mattenloop gespeeld worden. Er zijn nu geen sleutelwoorden maar sommen die naar de goede plek gebracht moeten worden.
  4.  Zweeds loopspel of speurtocht. Hang de opdrachten verspreid over het plein of de school en rekenen maar.
  5. Estafette. Maak twee teams. Zorg voor lekker veel opdrachtkaartjes. Een leerling pakt een kaartje en lost de som op. De controleur checkt of het antwoord goed is. Is het goed dan mag de leerling een bekertje water naar een emmer rennen. de emmer staat uiteraard een eind uit de buurt. Het team dat de emmer het eerst vol heeft wint. Je kan dit matuurljk ook spelen met tennisballen, zand of een ander materiaal dat je voor handen hebt.
  6. Pittenzakken gooien. Leg ongeveer 15 hoepels in een groep op de grond. Trek met stoepkrijt op ongeveer twee meter ervandaan een cirkel om de groep  met hoepels heen. Leg in elke hoepel een opdrachtkaartje. De leerlingen gooien met hun pittenzak in een hoepel. Op hun antwoordenvel schrijven ze het antwoord van de som op. Nadat de som is opgelost gaat het opdrachtkaartje terug in de hoepel en proberen ze een pittenzak in de volgende hoepel te gooien.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.