De laatste stap bij het maken van een opdracht zou voor kinderen moeten zijn dat ze hun antwoord controleren. Klopt het wel wat ik gedaan heb? Ben ik niks vergeten? Is mijn antwoord wel logisch? Heb ik alles wel ingevuld?
Vaak wordt deze stap overgeslagen. Veel kinderen zijn allang blij als ze hun laatste opgave ingevuld hebben en slaan daarna zonden kijken hun schrift dicht. Ook als je kinderen expliciet uitnodigt om hun werk te controleren, of het te checken- levert het meestal niet het resultaat op wat je hoopt. Controleren gaat dus niet vanzelf en moet dus worden aangeleerd. In dit artikel lees je er meer over.
Reflecteren en controleren
Beide termen worden door elkaar gebruikt. maar er is een verschil. Met controleren bedoel ik : het nakijken van het eigen werk. Klokt het wat ik gedaan heb? Bij reflecteren gaat het meer om het kritisch kijken naar het eigen handelen. Wat vond ik moeilijk? Wat moet ik leren of oefenen om het de volgende keer beter te doen?
Controleren zou een logische laatste stap na het maken van al het werk moeten zijn. Bij reflecteren is het wel belangrijk dat het regelmatig gebeurd, maar het hoeft natuurlijk niet na ieder lesje.
Controleren
Controleren moet dus apart aangeleerd en ingeoefend worden. Vaak gaan we ervan uit dat kinderen dat vanzelf doen, maar dat is dus niet het geval. Dit aanleren gaat via twee sporen. De kinderen moeten aan de ene kant het controleren als onderdeel van het maken van het werk leren zien -je werk is niet af, tenzij je het gecheckt of gecontroleerd hebt. Daarnaast moeten kinderen leren hoe ze dan moeten controleren. Hoe bereik je dit?
- Het controleren wordt in eerste instantie opgegeven als aparte taak. Bijv. : je leest tekst 1, je maakt vraag 1 t/m 8, je controleert vraag 1 t/m 8.
- Je benoemt waarop kinderen moeten controleren. Spelling, logica, interpunctie, eenheid etc.
- Je laat kinderen kinderen een vraag beantwoorden of aftekenen na het controleren. Er komt dus iets op papier te staan. Zoals de vraag: "Hebben alle zinnen een hoofdletter? "of "Staan al je antwoorden in de goede eenheid?"
- Op een stappenplan is controleren altijd een stap die apart benoemd wordt. Hier benoem je ook waarop gecontroleerd moet worden.
- Naar mate het controleren beter gaat, kun je op meer punten tegelijk laten controleren.
- Bij oudere kinderen kun je, nadat de vorige stappen voldoende zijn ingeoefend, zelf laten aangeven waarop zij gaan controleren. ook dit laat je opschrijven. "Ik controleer mijn werk op________" Hier kun je ook gaan differentiëren, kinderen die vaak vergeten om alle opgaven te maken controleren hierop. Wie juist vaak vergeet om hoofdletters te schrijven checkt dit.
Serieus aan de slag met redactiesommen?
In de webshop vind je het werkboek "Redactiesommen Stap voor Stap". Dit is een gestructureerde methode om redactiesommen zo aan te leren dat kinderen ze zelfstandig kunnen maken.
"Als remedial teacher heb ik sinds het stap voor stap boek een gestructureerde manier om met kinderen te werken aan het omgaan met verhaaltjes sommen. Zowel de kinderen als ik genieten van de combinatie van uitleg, spelvorm en het herhaald inoefenen. Alle leerlingen maken trouw hun 'huiswerk'en merken per direct verbetering in het omgaan met verhaaltjes sommen."
Tineke Verdoes- Kindertalenten
Ook vind je in de webshop verschillende werkbladen om mee te
Reactie plaatsen
Reacties